Co łączy światowych artystów, międzynarodowy design i Muzeum Polskiej Wódki? W jaki sposób polska kultura i tradycja mogą przybrać formę sztuki użytkowej? I czy Polska Wódka – Chronione Oznaczenie Geograficzne może stać się inspiracją do stworzenia unikatowej kolekcji ceramicznej? Na te pytania odpowiedzią jest IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE, projekt przygotowany przez stowarzyszenie International Design Expeditions, którego efekty będziemy mogli podziwiać w dniach 30 września – 1 października 2021 roku na wernisażu w Pavilionie Hotelu Raffles Europejski Warsaw, a w 2022 roku w Fondation d’entreprise Martell w Cognac we Francji. Muzeum Polskiej Wódki jest partnerem polskiej ekspedycji.
Stowarzyszenie International Design Expeditions (w skrócie: IDE) jest organizatorem wypraw CERAMIC & FOOD ROUTE do Włoch, Polski i Kambodży. Podróże te mają na celu zapoznanie artystów z całego świata z lokalną kuchnią oraz tradycjami różnych krajów. Ich obyczaje i kultura stają się inspiracja do stworzenia unikatowych, pełnych symboliki prototypów kulinarnej sztuki użytkowej.
W 2021 roku zespół projektantów, a wśród nich Eimear Ryan, Goliat Dyevre, Zhuo Qi pod kreatywnym kierunkiem Mathilde Brettilot i Miski Miller-Lovegrove przybył do Polski i nawiązał współpracę z miejscowymi ekspertami, specjalizującymi się w dziedzinie ceramiki: Majolika Nieborów, Donde, Ceramika Mosko oraz Kolodziej Ceramika. Artyści w ramach inspiracji polską kulturą odwiedzili także Muzeum Polskiej Wódki, które jest oficjalnym partnerem projektu.
Niepowtarzalna w idei ekspedycja
IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE, tworzona we współpracy z Fundacją Creative Project, rozpoczęła się 23 sierpnia 2021 roku i zakończy się wystawą dzieł zainspirowanych wspomnianymi podróżami w Fondation d’entreprise Martell w Cognac we Francji w 2022 roku. Poprzedzi ją ekskluzywny pokaz prototypów, który odbędzie się w dniach 30 września – 1 października 2021 roku w Pavilionie Hotelu Raffles Europejski Warsaw. Gościom serwowane będą wirtuozerskie koktajle na bazie Polskiej Wódki – Chronionego Oznaczenia Geograficznego, wykreowane przez food designera Marca Bretillot i ambasadora Polskiej Wódki Macieja Starosolskiego.
Kolekcja prototypów ceramicznych inspirowana jest m.in. polską gościnnością i kulturą, której nieodłącznym elementem była na przestrzeni wieków i jest nadal polska wódka. Z historią trunku, członkowie ekspedycji zapoznali się podczas wizyty w Muzeum Polskiej Wódki, jednego z partnerów projektu IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE.
Istota i znaczenie Polskiej Wódki w kulturze i tradycjach kulinarnych Polski zdecydowały o jej wyborze jako jednego z elementów w przygotowaniu dedykowanej kolekcji ceramicznej i jednocześnie jako bazy autorskiego koktajlu Marca Bretillot.
„Celem Muzeum Polskiej Wódki jest edukacja i wzmacnianie świadomości na temat Polskiej Wódki, chronionego oznaczenia geograficznego, wśród Polaków i gości zagranicznych. Tu właśnie prezentujemy ponad 500-letnią historię i tradycję Polskiej Wódki, jako nieodłącznego elementu naszej kultury oraz tradycji. W naturalny sposób Muzeum Polskiej Wódki wpisało się zatem w program ekspedycji IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE. Z przyjemnością zaprosiliśmy do świata Polskiej Wódki międzynarodowych twórców sztuki użytkowej, którzy mogli wykorzystać zdobytą w muzeum wiedzę w tworzeniu autorskiej kolekcji ceramicznej, inspirowanej Polską” – podsumowuje Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, twórca idei Muzeum.
0 Replies to “Niezwykły wernisaż – kolektyw Muzeum Polskiej Wódki i światowych projektantów”