Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945. Majowa wystawa i aukcja

Wystawa - sztuka współczesna

Już od 11 maja można oglądać pierwszą, dużą wystawę sztuki współczesnej tej wiosny. Pojawiły się na niej prace awangardowych artystów, których nazwiska weszły do kanonu polskiej historii sztuki współczesnej. Takimi  dziełami są między innymi: efektowny relief Henryka Stażewskiego, elektryzująca kompozycja Wojciecha Fangora, monochromatyczne płótno Stefana Gierowskiego z końca lat 80. oraz intrygujące przedstawienia Kazimierza Mikulskiego. Spośród ponad 80 prac w ofercie aukcji „Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945” na szczególną uwagę zasługują ponadto dzieła m.in. Teresy Tyszkiewicz, Tadeusza Kantora czy Teresy Pągowskiej.

Kobiece akty od zawsze znajdowały się w centrum zainteresowania artystów

Jednak najsłynniejsze przedstawienia kobiet przeważnie tworzone były przez mężczyzn. Dla artystek był to w pewien sposób temat społecznie zakazany. Jedną z malarek, która nie bała się iść pod prąd była Teresa Pągowska. W centrum jej zainteresowań znalazł się problem kobiecego aktu, Pągowska nie wahała się ukazywać tego, co mogło uchodzić za obsceniczne. Odwaga malarki w kształtowaniu figur kobiecych pozwoliła jej wyjść poza schemat i tradycję obrazowania ciała. W połowie lat 60. zrealizowała cykl „Dni”, do którego należy prezentowany obraz „Dzień trzydziesty pierwszy”. Widzimy na nim formę przypominającą leżącą postać. Artystka nie pokazała jednak żadnych szczegółów ani twarzy postaci. Dzięki zastosowanym środkom malarskim praca ta jest poetycko delikatna i zarazem niezwykle  ekspresyjna. Znacząca część obrazów z cyklu „Dni”, w tym „Dzień trzydziesty pierwszy” została zaprezentowana na wystawie artystki w warszawskiej Zachęcie w 1966 roku.

Zmarła w tym roku Teresa Tyszkiewicz, należy do najbardziej rozpoznawalnych polskich artystek. Jej twórczość prezentowana była m.in. w Centre Pompidou w Paryżu czy w londyńskiej Tate Modern. W DESA Unicum zaprezentowany zostanie jej wymowny obraz „Krzyż / Croix” z 1999 roku. Na czarnym tle Tyszkiewicz umieściła duży czerwony krzyż, w którego centrum widoczne jest kilkunastocentymetrowe nacięcie. Cała powierzchnia płótna została naznaczona tysiącami szpilek wbitych w tkaninę. To właśnie ten przedmiot stał się znakiem rozpoznawczym twórczości artystki, którego zaczęła używać już pod koniec lat 70. Ze szpilek krawieckich komponowała całe obrazy. Ich nowatorskie wykorzystanie artystka łączyła z innymi technikami. Tworzyła swoje obrazy intuicyjnie, szukała równowagi między kompozycją a chaosem. W większości z nich używała stonowanych barw, dopełniając je niekiedy mocniejszym elementem, np. czerwienią.

Taka właśnie jest praca prezentowana na wystawie

Niezwykłe jest również dzieło Tadeusza Kantora „Egzekucja według Goi”, które  powstało w wyniku inspiracji pracą jednego z najważniejszych i najbardziej znanych artystów na świecie.

Kantor podjął w latach 60. polemiczny dialog z dziełami zagranicznych malarzy. Jego fascynacja kulturą i sztuką Hiszpanii sięga już lat 50. Jednak to dopiero pomiędzy rokiem 1981 a 1989 artysta odwiedził ten kraj, dziewięć razy prezentując tam swoje wszystkie najważniejsze spektakle. Bliskie związki z Hiszpanią realizują się właśnie w malarstwie Kantora. Prezentowana na wystawie praca inspirowana jest jednym z najważniejszych i najbardziej znanych dzieł Goi „Rozstrzelanie powstańców madryckich”.

Od 11 maja wszystkie prace można oglądać na wystawie oraz wystawie online, a 21 maja licytować za pośrednictwem strony internetowej, przez aplikację, telefonicznie oraz przez zlecenie stałe. Aukcja transmitowana będzie na żywo w kanałach społecznościowych DESA Unicum.

Dom Aukcyjny DESA Unicum pracuje teraz w nowym, bardziej otwartym trybie. W siedzibie może na  raz przebywać do piętnastu Klientów. Możliwe jest oglądanie prac, spotkanie z doradcą klienta, a także korzystanie z biura przyjęć obiektów i punktu wydań. Zachowane zostają wszystkie dotychczasowe, restrykcyjne zasady bezpieczeństwa, tj. odstęp wynoszący 2 metry między osobami, nakaz dotyczący zasłaniania ust i nosa oraz konieczność noszenia rękawiczek. Dla odwiedzających dostępny jest również płyn antybakteryjny, z którego można skorzystać zarówno przed jak i po opuszczeniu budynku.

0 Replies to “Sztuka Współczesna. Klasycy Awangardy po 1945. Majowa wystawa i aukcja”